V tem nenavadnem letu … ne, saj ne. To ni še en tekst o našem trenutnem stanju. Je preprosto predstavitev štirih odličnih kratkih dokumentarcev z Vzhoda, tako bližjega (Rusija) kot oddaljenega (Japonska in Kitajska). Odvijajo se v kulturah, ki se oziroma bi si želeli, da se, močno razlikujejo od zahodne, a so ji v resnici podobne bolj, kot si želimo priznati, saj obravnavajo vsem skupne probleme: nosečnost, otroštvo, izobraževanje, propagando, osebne vrednote, generacijski razkorak ter družbene okoliščine in njihov vpliv na našo osebnost in življenjske odločitve.
Dokumentarci med seboj niso posebno povezani, saj smo želeli, da bi imeli gledalci pri ogledu bolj intuitivno kot tematsko izkušnjo. Zato program začnemo z zmagovalcem za najboljši kratki film na festivalu IDFA avtoric Katelyn Rebelo in Kire Dane. Njun Mizuko je eksperimentalna kombinacija animacije in fotografij. Od tega se pomaknemo v igro senc in svetlobe v družbeno-relevantnem in čudovito atmosferičnem ruskem filmu Sence tvojega otroštva Mikhaila Gorobchuka. Zatem še vedno ostajamo v Rusiji ter spremljamo dečke in njihovo indoktrinacijo in vzgojo v dobre vojake v militantni družbi, ki jo prikazuje študentski film Zlati gumbi. V njem režiser Alex Evstigneev uporabi izrazno sredstvo, ki si ga je izmislil prav slovenski ustvarjalec Karpo Godina – statične podobe. Program zaključimo še z epskim Kora: Življenja krog Tenzina Sedona, ki je prejel nagrado za najboljši kanadskih kratki dokumentarni film na Hot Docs. Z najbolj klasičnim načinom pripovedovanja zgodbe o tibetanski družini nas tako čustveno pritegne kot strezni.
Prvotna ideja sekcije Vhodno od raja je sicer bila, da bi občinstvu in filmskim ustvarjalcem iz bivše Jugoslavije predstavili, kako lahko podobne produkcijske okoliščine in kulturna ozadja rodijo dobre filme. Obenem verjamemo, da so nekatere teme univerzalne in da jim režijski pristopi lahko sledijo ne glede na geografijo, zgodovino in ekonomijo. Z omenjeno selekcijo si torej prizadevamo prikazati prav slednje ter obenem prebuditi še kako nujen navdih in čustva.
Vladan Petković