Posadka astronavtov z misije Apollo 8, ki je leta 1968 prvič pogledala na Zemljo iz vesolja, je svojo izkušnjo kasneje opisovala kot nekaj, kar jih je temeljno zaznamovalo ter jim za zmeraj spremenilo pogled na svet. Prizor modrega planeta, ki lebdi v črni praznini, je bojda sam po sebi zelo ganljiv, saj naj bi človek zaradi oddaljenosti pridobil posebej jasen uvid v širšo sliko stvari in razumevanje tega, kako zelo celovito in predvsem kako krhko je vse tam spodaj. Ravno ta oddaljena perspektiva oziroma t. i. »učinek uvida« pa nenadoma razkrinka vso nedoumljivo razsežnost absurda in grozljive banalnosti naše vsakodnevne geopolitične realnosti.

In ravno širšo sliko stvari, pogled od daleč, prinaša kratki eksperimentalni film Leto dni v geostacionarni orbiti, ki gledalcu s perspektive geostacionarnega satelita nad ionosfero ponuja leto dni dolg timelapse pogled na Zemljo. Element trajanja in uporaba tehnike pohitritve – navkljub dandanes že precej vsakdanjim prizorom – gledalca vsrkata v posebno, skoraj meditativno izkušnjo in tako uvodoma zakoličimo temeljno širšo sliko, široki plan, ki se nato skozi program vse bolj razkraja: tako po elementih, perspektivah in planih, kot po uporabi filmskih sredstev in slednjič po vsebinskih motivikah.

In če je skozi prvi film še čutiti celovitost in oddaljeno jasnino, se ta porazgubi, takoj ko pogledamo bliže. Zdi se, da so vsi štirje elementi na Zemlji samo še v službi uničenja: če ne divjajo požari (Kalifornija v plamenih), nam grozi svetovni potop (Dan pred koncem), veter se v postapokaliptičnem svetu igrivo igra s smetmi, edinimi pričami propadle civilizacije (Plastična vrečka), iz zemlje pa rastejo drevesa, ki se razkrajajo skozi zvok in sliko (Trees of Syntax, Leaves of Axis). To, da se peti element izkaže za najbolj prostaškega in uničevalnega od vseh, ne preseneča več nikogar (Wunderschein).

Ne preseneča pa tudi, da ravno eksperimentalni film zaradi svoje nepreračunljivosti, neposrednosti in mestoma iskrive iracionalnosti ponuja tudi najbolj pronicljive izbruhe in najbolj radikalne uvide v realnost. Šest kontemplativnih kratkih filmov, šest učinkov uvida in šest sodobnih eksperimentalnih klasik za širšo sliko in konec sveta.

Matevž Jerman, Jelena Radić

Novica